• Aleje Jerozolimskie 91, 02-001 Warszawa

    • polski
    • angielski

Skóra, włosy i paznokcie – co jeść, by cieszyć się ich dobrą kondycją?

Skóra, włosy i paznokcie – co jeść, by cieszyć się ich dobrą kondycją?

Skóra, włosy i paznokcie – co jeść, by cieszyć się ich dobrą kondycją?

Skóra, włosy i paznokcie – co jeść, by cieszyć się ich dobrą kondycją? 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"

Stan skóry, włosów i paznokci to jedna z ważniejszych składowych naszego wyglądu. Nic zatem dziwnego, że wszelkie sposoby na poprawę ich kondycji cieszą się dużą popularnością. Często jednak zapominamy, że piękno zaczyna się od wewnątrz. Skuteczna pielęgnacja powinna przede wszystkim uwzględniać odpowiednie odżywienie organizmu. Zanim więc przetestujesz działanie najnowszej odżywki czy maski, przyjrzyj się dokładnie swojej diecie – podpowiemy Ci co w niej zmienić, by poprawić kondycję skóry, włosów i paznokci.

Na zdrowie skóry, włosów i paznokci ma wpływ wiele czynników

Paznokcie i włosy to martwe wytwory naskórka. Mogłoby się wydawać, że ich wygląd ma niewiele wspólnego ze stanem organizmu, jednak nic bardziej mylnego. Na zły stan włosów i paznokci może wpływać wiele czynników, w tym także choroby, dlatego nie warto bagatelizować tego problemu. Podobnie jest ze skórą – sucha, poszarzała i pozbawiona blasku cera może być objawem wielu nieprawidłowości.

Wypadające włosy i łamliwe paznokcie – co może być przyczyną takiego stanu?

Rachunek sumienia w przypadku złej kondycji skóry, włosów i paznokci powinien rozpocząć się od oceny stylu życia. Gorszy wygląd może być spowodowany przez nadmiar stresu lub niedobór snu. Należy także podkreślić, że na ich stan fatalny wpływ mają wszelkiego rodzaju używki. Papierosy i alkohol odciskają swoje piętno i dłuższym okresie czasu powodują pogorszenie wyglądu całego ciała.

Może się jednak zdarzyć, że pomimo zdrowego stylu życia, włosy zaczynają wypadać garściami, a skóra traci swój blask. Warto wtedy dokładniej spojrzeć na problem, ponieważ mogą być to objawy poważnych zmian w organizmie. Pogorszenie się wyglądu skóry, włosów i paznokci niekiedy świadczy o:

  • fizjologicznych zmianach hormonalnych w przebiegu ciąży lub menopauzy;
  • zaburzeniach hormonalnych w przebiegu chorób endokrynologicznych, takich jak niedoczynność tarczycy czy zespół policystycznych jajników;
  • niedokrwistości;
  • cukrzycy;
  • chorobach skóry, takich jak łuszczyca lub łojotokowe zapalenie skóry;
  • chorobach grzybiczych;
  • chorobach autoimmunologicznych, do których zalicza się łysienie plackowate czy toczeń.

Błędy dietetyczne odbijające się na naszej urodzie

Odpowiednie odżywienie organizmu to jeden z najważniejszych czynników warunkujących stan skóry, włosów i paznokci. Niestety, nasza dieta bardzo często daleka jest od ideału. Zdrowy i zbilansowany jadłospis nie idzie w parze z brakiem czasu, nieustannym pędem i szybkimi posiłkami na mieście. Problem ten jest jednak nieco bardziej złożony.

Wydawałoby się, że awitaminoza czy niedobór minerałów to rzadkie przypadłości, które dotyczą głównie osób starszych bądź niedożywionych. Nic bardziej mylnego! Niedobory składników odżywczych bardzo często dotykają osób, których dieta bazuje na mocno przetworzonej żywności. Warto pamiętać, że zły stan skóry, włosów czy paznokci może być wywołany niedoborem nawet jednego makro- lub mikroelementu! Szczególny wpływ na wygląd ma deficyt:

  • niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT);
  • witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E;
  • witaminy C;
  • witamin z grupy B;
  • aminokwasów siarkowych – metioniny i cysteiny;
  • biotyny;
  • żelaza;
  • cynku;
  • krzemu.

Odchudzanie a stan skóry, włosów i paznokci

Nierzadko przyczyną wypadających włosów czy poszarzałej skóry jest odchudzanie. Szczególnie niebezpieczne są mocno restrykcyjne diety, które swoją skuteczność opierają na dużym deficycie kalorycznym. Wystarczy kilka tygodni na diecie ubogokalorycznej, by organizm wyraźnie odczuł niedobór witamin, minerałów i innych związków odżywczych. Odchudzanie nie zawsze musi się jednak wiązać z wypadającymi garściami włosami czy połamanymi paznokciami. Jeśli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów i zachować przy tym zdrową skórę, włosy i paznokcie, warto rozważyć wizytę u dietetyka. Doświadczony specjalista pomoże Ci ułożyć skuteczną dietę redukcyjną, która nie wpłynie negatywnie na Twoją urodę.

Jak poprawić stan włosów, skóry i paznokci?

Aby poprawić wygląd włosów, skóry i paznokci, należy wprowadzić kompleksowe działania, które uwzględniają jednocześnie pielęgnację wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Warto jednak postępować z rozwagą – dobrze przemyślana pielęgnacja z pewnością zadziała lepiej niż drogie suplementy na włosy czy paznokcie. Zastanawiasz się, jak skutecznie zadbać o swoją urodę od zewnątrz? Nie jest to trudne!

Walka o lepszą kondycję skóry, włosów i paznokci powinna rozpocząć się od badań diagnostycznych!

Jak wcześniej wspomniano, za zły stan skóry i jej wytworów mogą odpowiadać rozwijające się choroby. Przed wprowadzeniem diety na wzmocnienie włosów, skóry i paznokci warto więc wykonać kilka badań kontrolnych, które pozwolą wykluczyć obecność groźnych schorzeń. W takim przypadku szczególnie poleca się wykonanie:

  • morfologii krwi;
  • panelu tarczycowego, uwzględniającego TSH i T4;
  • poziomu biotyny;
  • poziomu ferrytyny;
  • poziomu hormonów płciowych: FSH, estradiolu i testosteronu;
  • poziomu cynku i selenu.

Co powinna zawierać dieta na wzmocnienie włosów, skóry i paznokci?

Nie ufasz magicznym suplementom na piękną skórę, włosy i paznokcie? Wolisz poprawić swój wygląd naturalnie, za pomocą diety? Nie jest to tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać! Wystarczy do swojej codziennej diety wprowadzić kilka produktów spożywczych, które wyróżniają się wysoką zawartością składników odżywczych:

  • świeże warzywa i owoce – źródło cennych składników odżywczych, witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy C;
  • tłuste ryby morskie – tuńczyk, łosoś czy makrela obfitują w kwasy omega-3 oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach;
  • orzechy włoskie – oprócz dużej ilości kwasu ALA i witaminy E, zawierają witaminy z grupy B oraz pierwiastki takie jak cynk, żelazo i selen;
  • gorzką czekoladę – to produkt wyjątkowo bogaty w przeciwutleniacze, a dodatkowo dobre źródło magnezu i żelaza;
  • jajka – zawierają dużą ilość aminokwasów siarkowych, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz witamin z grupy B, a także biotyny i żelaza;
  • płatki owsiane i otręby zbożowe – produkty zbożowe obfitują w witaminy z grupy B, a ponadto są źródłem biotyny oraz mikroelementów: krzemu, żelaza, cynku i miedzi;
  • wątróbka – to doskonałe źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, aminokwasów siarkowych, a także żelaza.
Call Now Button