• Aleje Jerozolimskie 91, 02-001 Warszawa

    • Polish
    • English

Cognitive-Behavioral Psychotherapy Warsaw

Psychoterapia poznawczo-behawioralna pomaga m.in. walczyć z:
  • Depresją
  • Fobiami, atakami paniki, nerwicy lękowej
  • Nadmiernym stresem
  • Zaburzeniami kompulsyjno-obsesyjnymi
  • Zaburzeniami odżywiania

Prowadzimy psychoterapię poznawczo-behawioralną w Warszawie. Stosujemy metody wypracowane przez lata praktyki. Gwarantujemy komfortową, serdeczną atmosferę oraz całkowitą dyskrecję.

Zapraszamy do naszych gabinetów w centrum Warszawy. Nasz adres to Aleje Jerozolimskie 91, niedaleko Ronda Czterdziestolatka, a więc u zbiegu Alei Jerozolimskich, Alei Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego. Ze względu na miejsca postojowe wzdłuż Alei Jerozolimskich, a także wzdłuż Nowogrodzkiej (na tyłach budynku Poradni), dojazd samochodem do nas jest wyjątkowo łatwy i komfortowy. W pobliżu zlokalizowany jest dworzec Warszawa Centralna, dworzec Warszawa Śródmieście oraz dwie stacje metra: Metro Centrum i Metro Rondo ONZ. Dzięki temu można do nas dotrzeć komunikacją publiczną szybko i wygodnie z różnych miejsc w stolicy.

Najważniejsze założenia psychoterapii poznawczo-behawioralnej

Psychoterapia poznawczo-behawioralna – zwana też terapią kognitywno-behawioralną (CBT – cognitive-behavioral therapy) – należy do jednych z najbardziej sprawdzonych terapii krótkoterminowych. Jej początki sięgają lat 60. XX wieku i chociaż powstała z myślą o leczeniu depresji, szybko okazała się skuteczna w pracy nad innymi zaburzeniami, np. lękowymi, odżywiania, osobowości, psychotycznymi, a także w leczeniu uzależnień. Sprawdza się również przy stosowaniu środków farmakologicznych.

Przyjrzyjmy się zatem, na czym polega CBT i czym właściwie różni się od innych psychoterapii.

Cała metoda opiera się właściwie na bardzo prostym założeniu: zmieniając dezadaptacyjny sposób myślenia (czyli błędny, ponieważ przysparzający nam cierpienia), można doprowadzić do zmiany nie tylko nastroju, ale i całego schematu postępowania.

Dla CBT rodzaje naszych reakcji są nabyte, wyuczone w toku rozwoju, a więc możliwe do naprawienia lub nawet oduczenia. W czasie terapii zastępujemy zatem dotychczasowe sposoby działania w życiu, te, które nas zawodziły, na bardziej nam „sprzyjające”. Celem jest odzyskanie takiego spojrzenia na siebie i świat, które pomaga nam w codziennym funkcjonowaniu, nie zaś paraliżuje i zniechęca.

Jak pracuje terapeuta CBT?

W „Harmonii”, poradni psychoterapii poznawczo-behawioralnej (Warszawskie Centrum), terapeuci wykorzystują różne sprawdzone techniki CBT, m.in.:

  • zapis myśli: zgodnie ze wskazówkami psychologa spisujemy swoje refleksje; technika rozwija umiejętność uważnego i świadomego analizowania własnych myśli, aby z czasem samodzielnie wychwytywać zniekształcenia i błędy;
  • dialog sokratejski: terapeuta zadaje precyzyjne pytania, które mają ułatwić nam samodzielne rozpoznanie zafałszowań obecnych w naszym myśleniu;
  • zadania domowe: pozwalają nam i terapeucie w sposób doświadczalny zweryfikować nasze głębokie przekonania. Przy okazji służą rozwijaniu i utrwalaniu nowo nabytych na terapii umiejętności. Jeśli jesteś przekonany, że nie potrafisz inicjować rozmowy z innymi, przykładowe zadanie może polegać na zapytaniu 5 obcych osób o godzinę lub drogę;
  • ekspozycja: stosowana przy zaburzeniach lękowych; polega na bardzo świadomym i kontrolowanym spotkaniu z obiektem wywołującym strach; ma na celu oswojenie nas z reakcją lękową i wskazanie sposobów adaptowania się w lękotwórczych sytuacjach.

W trakcie sesji z terapeutą skupiamy się głównie na aktualnych doświadczeniach, nie zaś na przeszłości. Na podstawie wspólnych rozmów psycholog skrupulatnie analizuje:

  • bodźce, czyli według nas problematyczne sytuacje z naszej codzienności;
  • nasze sposoby myślenia o danym doświadczeniu;
  • reakcje emocjonalne i fizyczne, które towarzyszą nam w danej sytuacji.

Dzięki tak wnikliwej analizie zachowań i stanów emocjonalnych terapeuta potrafi wyjaśnić nam wiele nieoczywistych zależności oraz wytłumaczyć irracjonalność dotychczasowych sposób myślenia o sobie i świecie.

Jak długo trwa terapia CBT?

Spotkania zazwyczaj odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu. Długość terapii zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb, ale zajmuje średnio od 6 tygodni do 6 miesięcy. Dla porównania – na leczenie metodą psychodynamiczną przewiduje się ok. 4 lata.

Trudno jednak samodzielnie określić, jaki rytm spotkań i która metoda będą dla nas najlepsze. Aby dokładniej oszacować czas i przebieg terapii, najlepiej skonsultować się bezpośrednio z psychologiem (w Warszawie w psychoterapii poznawczo-behawioralnej specjalizuje się poradnia „Harmonia”).

Dla kogo jest terapia CBT?

Obszar, w którym sprawdza się psychoterapia poznawczo-behawioralnej, jest niezwykle szeroki. Korzysta się z jej technik w przypadku:

  • depresji,
  • różnego rodzaju fobii (ale przede wszystkim tych społecznych,
  • ataków paniki,
  • nerwicy lękowej,
  • nadmiernego stresu, przewlekłego zmęczenia,
  • zaburzeń kompulsywno-obsesyjnych,
  • zaburzeń odżywiania,
  • zaburzeń snu,
  • schizofrenii,
  • stresu pourazowego.

Czy terapia CBT jest skuteczna?

Jak już wspomnieliśmy, terapia  poznawczo-behawioralna należy do najlepiej zbadanych klinicznie metod psychoterapii. O jej skuteczności świadczy bardzo rzadki nawrót zaburzeń. Po przejściu pełnego cyklu spotkań zwykle na trwałe zmieniamy swoje myślowe nawyki. Zyskujemy większą samoświadomość, lepiej odnajdujemy się w sytuacjach stresowych lub lękotwórczych. Dysponujemy narzędziami, które pomagają nam z powodzeniem odnaleźć się w najróżniejszych kontekstach.

Trzeba pamiętać, że psychoterapia nigdy nie jest zamkniętą metodą, która raz na zawsze uwolni nas od wszystkich problemów. W „Harmonii”, poradni psychoterapii poznawczo-behawioralnej (Warszawa), przy wsparciu terapeuty, uwalniamy się od destrukcyjnych schematów, otrzymujemy klucz do dobrej relacji ze sobą i światem. Nowe trudności będą zawsze, ale zdobyte w trakcie terapii umiejętności pomogą nam w budowaniu lepszego życia.

Więcej na ten temat: Psychoterapia Warszawa

Aktualności
Najnowsze informacje

2 April 2021

On Easter (April 4) and Lana Monday (April 5), our Clinic will be closed. We wish everyone a Happy Easter!

26 March 2021

In the current pandemic situation, we would like to inform you that the Clinic remains open and we invite you to consult us all the time, both in the office and in a remote form.

9 February 2021

We have introduced the possibility for the patient to sign up for an appointment at our Clinic (both for an appointment at the Clinic and for on-line, telephone or e-mail consultations) via the form on our website. Just click on the link: Schedule an appointment (also available in the menu at the top of the screen).

30 December 2020

On December 31 (New Year’s Eve), our Clinic will be open until 1:00 PM, and on January 1, it will be closed. We wish you all the best in the New Year!

Nasz zespół
Kwalifikacje i doświadczenie
Zapraszamy do kontaktu
telefonicznego

500 504 600
Telefon czynny od 8:00 do 22:00
7 dni w tygodniu

Artykuły
Psychoterapia
What is the Purpose of Psychotherapy?

What is the Purpose of Psychotherapy?

What is the Purpose of Psychotherapy? 1024 607 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
What is the First Session with a Psychotherapist like?

What is the First Session with a Psychotherapist Like?

What is the First Session with a Psychotherapist Like? 1024 684 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Depression

Depression

Depression 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Na czym polega psychoterapia?

What is Psychotherapy?

What is Psychotherapy? 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Lęk paniczny

Psychotherapy for Panic Disorder

Psychotherapy for Panic Disorder 1024 799 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Zaburzenia erekcji a psychoterapia

Psychotherapy for Erectile Dysfunction

Psychotherapy for Erectile Dysfunction 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Jak osiągnąć lub odzyskać szczęście?

How to Achieve or Regain Happiness?

How to Achieve or Regain Happiness? 1024 747 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Jak odnaleźć w sobie motywację?

How to Get Motivated

How to Get Motivated 1024 684 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"