• Aleje Jerozolimskie 91, 02-001 Warszawa

    • polski
    • angielski

Psychoterapia Poznawczo-Behawioralna Warszawa

Psychoterapia poznawczo-behawioralna pomaga m.in. walczyć z:
  • Depresją
  • Fobiami, atakami paniki, nerwicy lękowej
  • Nadmiernym stresem
  • Zaburzeniami kompulsyjno-obsesyjnymi
  • Zaburzeniami odżywiania

Prowadzimy psychoterapię poznawczo-behawioralną w Warszawie. Stosujemy metody wypracowane przez lata praktyki. Gwarantujemy komfortową, serdeczną atmosferę oraz całkowitą dyskrecję.

Zapraszamy do naszych gabinetów w centrum Warszawy. Nasz adres to Aleje Jerozolimskie 91, niedaleko Ronda Czterdziestolatka, a więc u zbiegu Alei Jerozolimskich, Alei Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego. Ze względu na miejsca postojowe wzdłuż Alei Jerozolimskich, a także wzdłuż Nowogrodzkiej (na tyłach budynku Poradni), dojazd samochodem do nas jest wyjątkowo łatwy i komfortowy. W pobliżu zlokalizowany jest dworzec Warszawa Centralna, dworzec Warszawa Śródmieście oraz dwie stacje metra: Metro Centrum i Metro Rondo ONZ. Dzięki temu można do nas dotrzeć komunikacją publiczną szybko i wygodnie z różnych miejsc w stolicy.

Najważniejsze założenia psychoterapii poznawczo-behawioralnej

Psychoterapia poznawczo-behawioralna – zwana też terapią kognitywno-behawioralną (CBT – cognitive-behavioral therapy) – należy do jednych z najbardziej sprawdzonych terapii krótkoterminowych. Jej początki sięgają lat 60. XX wieku i chociaż powstała z myślą o leczeniu depresji, szybko okazała się skuteczna w pracy nad innymi zaburzeniami, np. lękowymi, odżywiania, osobowości, psychotycznymi, a także w leczeniu uzależnień. Sprawdza się również przy stosowaniu środków farmakologicznych.

Przyjrzyjmy się zatem, na czym polega CBT i czym właściwie różni się od innych psychoterapii.

Cała metoda opiera się właściwie na bardzo prostym założeniu: zmieniając dezadaptacyjny sposób myślenia (czyli błędny, ponieważ przysparzający nam cierpienia), można doprowadzić do zmiany nie tylko nastroju, ale i całego schematu postępowania.

Dla CBT rodzaje naszych reakcji są nabyte, wyuczone w toku rozwoju, a więc możliwe do naprawienia lub nawet oduczenia. W czasie terapii zastępujemy zatem dotychczasowe sposoby działania w życiu, te, które nas zawodziły, na bardziej nam „sprzyjające”. Celem jest odzyskanie takiego spojrzenia na siebie i świat, które pomaga nam w codziennym funkcjonowaniu, nie zaś paraliżuje i zniechęca.

Jak pracuje terapeuta CBT?

W „Harmonii”, poradni psychoterapii poznawczo-behawioralnej (Warszawskie Centrum), terapeuci wykorzystują różne sprawdzone techniki CBT, m.in.:

  • zapis myśli: zgodnie ze wskazówkami psychologa spisujemy swoje refleksje; technika rozwija umiejętność uważnego i świadomego analizowania własnych myśli, aby z czasem samodzielnie wychwytywać zniekształcenia i błędy;
  • dialog sokratejski: terapeuta zadaje precyzyjne pytania, które mają ułatwić nam samodzielne rozpoznanie zafałszowań obecnych w naszym myśleniu;
  • zadania domowe: pozwalają nam i terapeucie w sposób doświadczalny zweryfikować nasze głębokie przekonania. Przy okazji służą rozwijaniu i utrwalaniu nowo nabytych na terapii umiejętności. Jeśli jesteś przekonany, że nie potrafisz inicjować rozmowy z innymi, przykładowe zadanie może polegać na zapytaniu 5 obcych osób o godzinę lub drogę;
  • ekspozycja: stosowana przy zaburzeniach lękowych; polega na bardzo świadomym i kontrolowanym spotkaniu z obiektem wywołującym strach; ma na celu oswojenie nas z reakcją lękową i wskazanie sposobów adaptowania się w lękotwórczych sytuacjach.

W trakcie sesji z terapeutą skupiamy się głównie na aktualnych doświadczeniach, nie zaś na przeszłości. Na podstawie wspólnych rozmów psycholog skrupulatnie analizuje:

  • bodźce, czyli według nas problematyczne sytuacje z naszej codzienności;
  • nasze sposoby myślenia o danym doświadczeniu;
  • reakcje emocjonalne i fizyczne, które towarzyszą nam w danej sytuacji.

Dzięki tak wnikliwej analizie zachowań i stanów emocjonalnych terapeuta potrafi wyjaśnić nam wiele nieoczywistych zależności oraz wytłumaczyć irracjonalność dotychczasowych sposób myślenia o sobie i świecie.

Jak długo trwa terapia CBT?

Spotkania zazwyczaj odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu. Długość terapii zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb, ale zajmuje średnio od 6 tygodni do 6 miesięcy. Dla porównania – na leczenie metodą psychodynamiczną przewiduje się ok. 4 lata.

Trudno jednak samodzielnie określić, jaki rytm spotkań i która metoda będą dla nas najlepsze. Aby dokładniej oszacować czas i przebieg terapii, najlepiej skonsultować się bezpośrednio z psychologiem (w Warszawie w psychoterapii poznawczo-behawioralnej specjalizuje się poradnia „Harmonia”).

Dla kogo jest terapia CBT?

Obszar, w którym sprawdza się psychoterapia poznawczo-behawioralnej, jest niezwykle szeroki. Korzysta się z jej technik w przypadku:

  • depresji,
  • różnego rodzaju fobii (ale przede wszystkim tych społecznych,
  • ataków paniki,
  • nerwicy lękowej,
  • nadmiernego stresu, przewlekłego zmęczenia,
  • zaburzeń kompulsywno-obsesyjnych,
  • zaburzeń odżywiania,
  • zaburzeń snu,
  • schizofrenii,
  • stresu pourazowego.

Czy terapia CBT jest skuteczna?

Jak już wspomnieliśmy, terapia  poznawczo-behawioralna należy do najlepiej zbadanych klinicznie metod psychoterapii. O jej skuteczności świadczy bardzo rzadki nawrót zaburzeń. Po przejściu pełnego cyklu spotkań zwykle na trwałe zmieniamy swoje myślowe nawyki. Zyskujemy większą samoświadomość, lepiej odnajdujemy się w sytuacjach stresowych lub lękotwórczych. Dysponujemy narzędziami, które pomagają nam z powodzeniem odnaleźć się w najróżniejszych kontekstach.

Trzeba pamiętać, że psychoterapia nigdy nie jest zamkniętą metodą, która raz na zawsze uwolni nas od wszystkich problemów. W „Harmonii”, poradni psychoterapii poznawczo-behawioralnej (Warszawa), przy wsparciu terapeuty, uwalniamy się od destrukcyjnych schematów, otrzymujemy klucz do dobrej relacji ze sobą i światem. Nowe trudności będą zawsze, ale zdobyte w trakcie terapii umiejętności pomogą nam w budowaniu lepszego życia.

Więcej na ten temat: Psychoterapia Warszawa

Aktualności
Najnowsze informacje

2 kwietnia 2021

W Wielkanoc (4 kwietnia) i Lany Poniedziałek (5 kwietnia) Poradnia będzie nieczynna. Życzymy wszystkim Wesołych Świąt!

26 marca 2021

W obecnej sytuacji pandemicznej informujemy, że Poradnia pozostaje otwarta i cały czas zapraszamy do nas na konsultacje, zarówno do gabinetu, jak i w formie zdalnej.

9 lutego 2021

Wprowadziliśmy możliwość samodzielnego zapisania się przez pacjenta na wizytę w naszej Poradni (zarówno na wizytę w gabinecie, jak i na konsultacje on-line, telefoniczne lub mailowe) poprzez formularz na naszej stronie internetowej. Wystarczy kliknąć na link: Umów wizytę online (dostępny również w menu na górze ekranu).

30 grudnia 2020

31 grudnia (Sylwester) Poradnia będzie czynna do godziny 13:00, a 1 stycznia będzie nieczynna. Życzymy wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

Nasz zespół
Kwalifikacje i doświadczenie
Zapraszamy do kontaktu
telefonicznego

500 504 600
Telefon czynny od 8:00 do 22:00
7 dni w tygodniu

Artykuły
Psychoterapia
Jaki jest cel psychoterapii?

Jaki jest cel psychoterapii?

Jaki jest cel psychoterapii? 1024 607 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Jak wygląda pierwsza wizyta u psychoterapeuty?

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychoterapeuty?

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychoterapeuty? 1024 684 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Depresja

Depresja

Depresja 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Na czym polega psychoterapia?

Na czym polega psychoterapia?

Na czym polega psychoterapia? 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Lęk paniczny

Lęk paniczny a psychoterapia

Lęk paniczny a psychoterapia 1024 799 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"
Zaburzenia erekcji a psychoterapia

Zaburzenia erekcji a psychoterapia

Zaburzenia erekcji a psychoterapia 1024 683 Psycholog Seksuolog Warszawa - Poradnia "HARMONIA"